המחירים ממריאים: גם בשנת 2015 מחירי הדירות זינקו

עלות דירה ממוצעת במדינת ישראל זינקה בשנה החולפת ב- 229 אלף ₪!  המשנה לנגידת בנק ישראל: הדירות התייקרו בשנת 2015 ב-13.5% בממוצע. מהן הסיבות, והאם יש אשמים?

שר אוצר הולך, שר אוצר בא, שרי שיכון מתחלפים, קבינט דיור, אינספור תכניות – ועדיין, מחיר דירה בישראל לא מפסיק לעלות בכל יום שחולף.

את הנתון המטריד הזה חשפה היום (ב') המשנה לנגידת בנק ישראל, פרופ' נדין בודו טרכטנברג, שנשאה דברים בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי בהרצליה.

הנתונים שהציגה בודו טרכטנברג, מצביעים על כך שדירה ממוצעת עולה 100 אלף ש"ח יותר ממחירה בתחילת 2015, אבל העלות הכוללת של רכישת הדירה עלתה בלא-פחות מ-229 אלף ש"ח.

הסיבות העיקריות לעליית המחירים

הסיבה לפער בין שיעור הגידול במחירים לשיעור הגידול בעלות נובעת מזינוק של 31% בעלות המימון (המשכנתאות שנוטלים משקי הבית), לדברי בודו טרכטנברג.

הריבית הממוצעת על משכנתא קבועה ללא הצמדה למדד עמדה על 3.9% בסוף חודש מאי האחרון, זאת בהשוואה לריבית של 3.08% בלבד אשתקד. משמעות העלייה היא תוספת של עשרות אלפי שקלים במשך חיי המשכנתא.

גורם נוסף לפער נמצא באורך חיי המשכנתא. לדברי בודו טרכטנברג, בשנה החולפת נרשמה התייקרות של 57,000 ₪ במשכנתא בעקבות התמשכות משך הזמן לפירעון של המשכנתאות מ-19 שנים ל-21 שנים בממוצע. הסבר סביר לכך טמון כנראה בהחזר החודשי שנשאר ברמה שבה היה כשהריבית הייתה נמוכה יותר, ועל כן יש לפרוס את המשכנתא לזמן רב יותר.

סיבה נוספת היא שהעלייה במחירי הדיור הגדילה את הוצאות המימון ב-36.5 אלף ש"ח.

 

המשנה לנגידת בנק ישראל, פרופ' בודו טרכטנברג. תמונה: צילום מסך

 

 לדברי המשנה לנגידה, ריבית המשכנתאות גדלה, "אולי בגלל שזה משקף פרמיית סיכון גבוהה יותר, או בגלל שאנחנו יודעים שהבנקים הגדולים הגיעו לגבול המשכנתאות שהם רוצים לתת ולכן יש פחות תחרות במשכנתאות. במלים אחרות, המצב התחרותי של השוק נחלש בשנה האחרונה. מה שברור הוא שהמצב גרוע יותר ממה שהיה בשנה החולפת, במיוחד עבור משקי בית בעשירונים הנמוכים. עלות המימון היא חלק נכבד מאוד מההוצאה לדיור, ולכן כל שינוי קטן משפיע מאוד על משקי הבית".

לפי הנתונים שהציגה בודו טרכטנברג, 10% מהכנסות משקי הבית (בממוצע) יילכו לאורך השנים למימון הריבית על המשכנתא שלקחו ולתשלום על שירותי ניהול החסכונות ארוכי הטווח.

המשנה לנגידה ציינה במקביל כי בין השנים 2011 ל-2015, ריבית המשכנתאות היתה במגמת ירידה ולכן גם העלות הכוללת של רכישת הדירה עלתה בקצב נמוך יותר, אבל המגמה התהפכה לפני כשנה וחצי, ומאז ריבית המשכנתאות בעלייה. טרכטנברג אמרה כי בנק ישראל לא יודע בוודאות את הסיבה להיפוך המגמה. 

 

העיניים נשואות לכחלון

אלה ימים לא קלים לשר האוצר, משה כחלון, שהבטיח ומבטיח להילחם בעליות המחירים בכל כוחו. רק השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שמספר התחלות הבנייה נמצא במגמת ירידה, וזאת בניגוד להצהרות הממשלה, שרואה בהגדלת היצע הדירות בשוק את הפיתרון לסיום עליית המחירים.

בנוסף לכך הלמ"ס פרסמה נתון שלפיו מחירי הדירות בחודשים מרץ-אפריל של השנה עלו בשיעור הגבוה ביותר מאז סוף 2013. העלייה של מדד זה הגיעה ל-1.2%.

 

 

ימים לא קלים. שר האוצר, משה כחלון. צילום: ואדים dyment